مقالات

دلیل ترک خوردن سنگ کانتر

دلیل ترک خوردن سنگ کانتر - شرکت سنگ بازالت ماکو

عمر استفاده از سنگ برای کانتر آشپزخانه به سه دهه نمی رسد چرا که قبل از آن بیشتر از چوب برای کانتر آشپزخانه یا صفحه روی کابینت ها استفاده میشد ولی از آنجا که چوب در برابر رطوبت و خط و خش آسیب پذیرتر است استفاده از سنگ جای آن را بتدریج گرفت.

در ساخت کانترهای آشپزخانه اغلب از سنگ های مقاوم و زیبا استفاده می شود تا نه تنها زیبایی بصری به آشپزخانه ببخشد بلکه در برابر رطوبت ، تغییرات دما ، خط و خش و … دوام لازم را داشته باشد. سنگهایی نظیر سنگ گرانیت ، سنگ بازالت ، سنگ کوارتز ، سنگ مرمر و … اغلب برای کانتر استفاده می شوند.

اما عواملی هم هستند که دلیل ترک خوردن سنگ کانتر هستند. در این مقاله قصد داریم به این دلایل بپردازیم و راههای پیشگیری آن را بدانیم . همچنین ببینیم اگر سنگ کانتر آشپزخانه ما دچار ترک و شکستگی شد چه کارهایی باید انجام دهیم. شرکت سنگ بازالت ماکو شما را به مطالعه این مقاله دعوت می کند.

مزایای استفاده از سنگ برای کانتر آشپزخانه

  • سنگ طبیعی برخلاف چوب ، لمینت یا سنگهای مصنوعی تحت تاثیر گرما قرار نمی گیرد.
  • رگه ها ، طرح و رنگ هر سنگی با سنگ دیگر متفاوت است و این یعنی سنگ کانتر شما منحصربفرد و تکرار نشدنی است.
  • سنگها نگهداری خاص و ویژه ای نیاز ندارند فقط کافیست در صورت لزوم درزگیری شوند.
  • کانتر سنگی سطحی صاف و بدون درز و خط دوغاب دارد که این به زیبایی و یکدست دیده شدن آن کمک میکند.
  • سنگها در برابر مایعات مخصوصا آب مقاومت بالایی دارند و این ویژگی در فضاهایی مانند آشپزخانه بسیار مفید خواهد بود.
  • با استفاده از ساب و صیقل سنگ می توان اغلب لکه ها را از روی آن پاک کرد.

مقاله پیشنهادی : انواع سنگهای مناسب کانترتاپ کدامند؟

دلیل ترک خوردن سنگ کانتر - سنگ کانتر گرانیت

دلیل ترک خوردن سنگ کانتر چیست؟

پرتاب اشیایی مانند کلید ماشین یا قاشق روی میز سنگی کانتر ممکن است دلیل ترک خوردن سنگ کانتر شما شود . برخی از میزهای سنگی نظیر کوارتز، به ویژه آنهایی که کیفیت پایین تری دارند، در صورت قرار گرفتن ناگهانی در معرض سرما، ممکن است ترک بخورند.

از قرار دادن کیسه یخ به طور مستقیم روی میز کوارتز خود اجتناب کنید. از آنجا که کانتر محلی برای انجام فعالیت های آشپزی است قرار دادن ظروف داغ یا خیلی سرد ممکن است روی آن انجام گیرد.

اگر در انتخاب سنگ کانتر دقت کافی را نکنیم باید هر وقت که در آشپزخانه مشغول کار آشپزی هستیم حواسمان به این باشد که مثلا قابلمه داغ یا گوشت و مرغ یخ زده را مستقیما روی کانتر نگذاریم.

پس بهتر است سنگی را برای کانتر آشپزخانه انتخاب کنیم که نیاز به نگهداری و مراقبت کمتری داشته باشد. ما به شما کانتر از جنس سنگ بازالت و یا سنگ گرانیت را پیشنهاد می کنیم زیرا این دو سنگ خواصی دارند که آنها را به بهترین گزینه سنگ کانتر تبدیل می کند. در ادامه به بررسی این خواص خواهیم پرداخت.

چه چیزی باعث ترک خوردن سنگ ها می شود؟

ترک می تواند هنگام استخراج سنگ یا در حین جابجایی ، ساخت ، حمل و نقل یا حتی در اثر نیروی تنش ساختاری پس از نصب رخ دهد. به نظر می‌رسد که واترمارک‌ها قسمت‌هایی از تیرگی روی سطح رنگ‌های خاص هستند که در طول فرآیند پرداخت ایجاد می‌شوند.

بیشتر بخوانید : 8 مورد از فواید استفاده از سنگ در زندگی روزمره 

دلیل ترک خوردن سنگ کانتر - سنگ سینک ترک خورده

چگونه از ترک خوردن سنگ کانتر جلوگیری کنیم؟

از آنجا که کانترهای آشپزخانه از سنگهای مختلفی نظیر سنگ گرانیت ، سنگ مرمر ، سنگ بازالت ، سنگ تراورتن ، سنگ کوارتز و … ساخته می شوند روشهای نگهداری در آنها متفاوت خواهد بود چرا که هر سنگ دوام و مقاومت متفاوتی از خود نشان می دهد و نحوه نگهداری و نظافت آن نیز متفاوت خواهد بود.

این راهکارها برای نگهداری کلیه سنگها مفید است پس بهتر است آنها را در مورد همه کانترها رعایت کرد:

  • از قرار دادن مستقیم اشیای خیلی داغ نظیر قابلمه یا تابه ای که از روی گاز برداشته شده روی کانتر آشپزخانه خودداری کنید. برای قرار دادن این اشیای داغ بهتر است ابتدا یک زیر قابلمه ای از جنس بامبو یا سنگ زیر آن قرار داده و بعد تابه یا قابلمه را روی آن قرار دهید.
  • از پرتاب کردن اشیاء خصوصا با لبه های تیز و برنده نظیر چاقو ، کلید و … روی کانتر خودداری کنید. این کار شاید برای یک یا دوبار آسیبی به سنگ نزند ولی عادت انجام این کار می تواند سنگ کانتر را دچار خط و خش و یا ترک و شکستگی کند.
  • از قرار دادن اشیاء منجمد یا خیلی سرد روی کانتر آشپزخانه خودداری کنید. برای قرار دادن یخ یا گوشت و مرغ یخ زده ابتدا آن را در ظروف پلاستیکی قرار داده و سپس روی کانتر قرار دهید.
  • از تمیز کردن سنگ کانتر با شوینده های اسیدی قوی پرهیز کنید زیرا سطح سنگ را آسیب پذیر نموده و به مرور زمان باعث آسیب به سنگ می شود.
  • در صورت مشاهده ترک هر چند کوچک نسبت به ترمیم آن اقدام نمایید زیرا این ترک ها به مرور گسترش پیدا کرده و موجب شکستن سنگ کانتر آشپزخانه می شوند.
  • برای کانتر آشپزخانه از سنگ های مقاوم تر نظیر سنگ بازالت یا سنگ گرانیت استفاده کنید تا مجبور به هزینه کردن دوباره برای سنگ کانتر نشوید.
  • از کانتر آشپزخانه به عنوان چهارپایه و نردبان برای تعویض لامپ یا نصب پرده استفاده نکنید زیرا فشار وزن در یک ناحیه از سنگ موجب ترک خوردگی و شکستن سنگ می شود.
  • از قرار دادن اشیاء سنگین برای طولانی مدت بر روی کانتر آشپزخانه پرهیز کنید.

ترمیم ترک سنگ کانتر

یک ترک کوچک در امتداد سینک ظرفشویی یا اجاق گاز روی صفحه ممکن است نیازی به تعمیر نداشته باشد. ترک های کوچک ممکن است آزاردهنده و از نظر زیبایی شناختی ناخوشایند باشند، اما به احتمال زیاد ساختار میز را تضعیف نمی کنند.

ترک های مو را می توان با رزین اپوکسی و سخت کننده طراحی شده برای هر سنگ کانتر و یک چاقوی بتونه پلاستیکی کوچک ترمیم کرد. کیت های تعمیر سنگ دارای تمام ابزار و محصولات مورد نیاز برای تکمیل سریع کار هستند.

کانتر را قبل از تعمیر به خوبی تمیز کنید. ترک را با رزین اپوکسی پر کنید و با چاقوی بتونه آن را صاف کنید. طبق دستورالعمل سازنده اجازه دهید تا خشک شود. اپوکسی اضافی را با یک تیغ جدا کنید و با نوار چسب بپوشانید تا به تعمیر یک سطح صاف و همسطح با صفحه میز بدهید. نوار را بردارید و محل را تمیز کنید.

برای شکاف های بسیار بزرگتر در گستره ای از سنگ ممکن است نیاز به استخدام یک متخصص داشته باشید. ترک‌های بزرگ‌تر می‌توانند به حرکت در سطح میز ادامه دهند.

همچنین ممکن است یک مشکل اساسی وجود داشته باشد که در وهله اول باعث ایجاد ترک شده است. یک تعمیرکار حرفه ای می تواند مشکل را تشخیص داده و به سرعت ترک را در سنگ کانتر تعمیر کند تا تقریباً نامرئی باشد یا حداقل به میزان قابل توجهی کمتر قابل توجه باشد.

مطالعه بیشتر : با سنگ بازالت ساختمونتو محکم کن 

دلیل ترک خوردن سنگ کانتر - نگهداری از سنگ کانتر

سخن آخر

استفاده از یک سنگ با دوام و مقاوم در کانتر آشپزخانه برای سالها می تواند خیال شما را از بابت نفوذناپذیری در مقابل آب ، مقاومت در برابر گرما و سرما و ترک خوردن راحت کند. سنگ بازالت تمام ویژگی های یک سنگ کانتر خوب را دارد زیرا در برابر سرما و گرما مقاوم است .

سنگ بازالت ضد آب و عایق رطوبت است و رنگ آن خاکستری روشن تا تیره و یا مشکی است که با هر سبکی از آشپزخانه و هر رنگی از کابینت ها هماهنگ است. از همه اینها مهمتر قیمت سنگ بازالت در مقایسه با سایر سنگها بسیار مقرون به صرفه است .

شرکت سنگ بازالت ماکو ؛ بزرگترین عرضه کننده سنگ بازالت در کشور

شرکت سنگ بازالت ماکو دارنده مهمترین معادن سنگ اندزیت ، گرانیت ، بازالت و تراورتن در سطح کشور است و با داشتن کارخانه های سنگبری در مناطق ماکو ، فرآیند استخراج سنگ گرانیت را به صورت اسلب و تایل انجام می دهد .

از اینستاگرام سنگ بازالت ماکو دیدن کنید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *