مقالات

8 مورد از فواید استفاده از سنگ در زندگی روزمره

فواید استفاده از سنگ در زندگی روزمره - سنگ بازالت ماکو

سنگ ها به طور طبیعی ماده ای جامد هستند و بسیار سخت ، مستحکم و ماندگارند . سنگها از بسیاری جهات هم برای انسانها و هم برای محیط زیست مفید هستند . فواید استفاده از سنگ در زندگی روزمره ما بسیار زیاد است و ما تنها به چند مورد در این مقاله اشاره می کنیم .

با توجه به اینکه سنگها انواع گوناگونی دارند که هر یک خواص و ویژگی های خاص خود را دارد پس کاربردهای این سنگها در ساختمان سازی ، ساخت جواهرات ، ابزار ، لوازم ، مجسمه سازی و … فراوان است .

شرکت سنگ بازالت ماکو عرضه کننده مستقیم و بی واسطه انواع سنگ های بازالت ، گرانیت ، تراورتن ، آندزیت و … شما را به مطالعه این مقاله دعوت می کند .

فواید استفاده از سنگ در زندگی روزمره

سنگ در زندگی بشر از گذشته های دور تاکنون نقش مهمی داشته است . انسان ابزارساز اولین ابزارهایی که برای شکار استفاده می کرد از سنگ ساخته و تراشیده می شد. در ساخت خانه از سنگ استفاده می کرد و از سنگ برای خود ظروف می تراشید. امروزه نیز ما از فواید استفاده از سنگ در زندگی روزمره بهره می بریم و روز به روز کاربردهای بیشتری در زندگی ما پیدا می کند . در اینجا با چند مورد از فواید استفاده از سنگ در زندگی روزمره آشنا می شویم :

  • در ساخت و سازها
  • برای حصار مرزی
  • برای برداشت آب باران
  • مواد معدنی و املاح ارزشمند
  • جواهر سازی
  • در آسیاب های سنگی
  • در مجسمه سازی
  • به عنوان سنگ های قیمتی در طالع بینی

مطالعه بیشتر : مهمترین سنگ ها برای نما کدامند؟

فواید استفاده از سنگ در زندگی روزمره - سنگ در فنگشوئی

1- کاربرد سنگ در ساخت و ساز

یکی از مهمترین فواید استفاده از سنگ در زندگی روزمره ، کاربرد آن در ساخت و ساز ساختمانهاست . سنگ ها مواد طبیعی هستند که به اشکال مختلف برای ساخت و ساز استفاده می شوند و به طور گسترده برای ساخت ساختمان ها ، پل ها و دیوارهای مرزی استفاده می شوند .

سنگها همچنین برای ساخت بتن به شکل تراشه های ریز خرد می شوند . از این تراشه های کوچک برای ساخت ستون ها ، تیرهای پایه و دال های سقف استفاده می شود .

روش های مختلف استفاده از سنگ ها در ساخت و ساز عبارتند از :

  • به عنوان بلوک برای دیوار: از سنگ های بزرگ به عنوان بلوک برای ساخت زیرزمین ، دیوارهای پی و دیوارهای اصلی ساختمان ها ، پل ها و غیره استفاده می شود . آنها برای این هدف قابل اعتماد هستند زیرا بر خلاف آجرهای سفالی یا سیمانی به راحتی در دسترس ، مستحکم و بادوام هستند.
  • برای تراشه های بتن : بتن مخلوطی از تراشه ‌های سنگ ، ماسه و سیمان با آب است که پس از گیرش به شکلی ثابت تبدیل به سختی می ‌شود . این امر به دلیل پیوند بین مواد تشکیل دهنده بتن امکان پذیر است . سنگ ‌ها به شکل تراشه ‌های کوچک با ابعاد 40 میلی‌متر ، 20 میلی‌متر و انواع بیشتر برای استفاده بر اساس نیاز خرد می ‌شوند .
  • برای کفپوش : کف با مواد مختلفی مانند کاشی ، گرانیت ، سنگ مرمر و سیمان ساخته می شود اما از میان آنها ، کفپوشهایی که با سنگ مانند مرمر ، گرانیت ، بازالت و … ساخته شده اند ، ماندگاری طولانی تری دارند .

مقاله پیشنهادی : سنگ بازالت در طراحی دکوراسیون 

فواید استفاده از سنگ در زندگی روزمره - در ساخت و ساز

2- برای علامت گذاری مرزها

سنگ های نقشه برداری با علامت گذاری برای نشان دادن مرزهای زمین استفاده می شود . به طور مشابه ، سنگ های بلند معمولاً برای حصارکشی زمین استفاده می شود . آنها با حفر سوراخ در خاک به حالت ایستاده در می آیند . سپس سیم های فلزی پیچیده می شوند و به خطی از سنگ ها متصل می شوند .

3- برداشت آب باران

یکی از فواید استفاده از سنگ در زندگی روزمره این تکنیکی است که برای برداشت آب باران و شارژ مجدد آب های زیرزمینی استفاده می شود . در اینجا زمین حفر شده و پر از شن و سنگریزه است . بنابراین ، بسترها طوری طراحی شده اند که به سرعت جریان آب باران را به داخل خاک مشاهده کنند تا سطح آب زیرزمینی را افزایش دهند .

4- منبع مواد معدنی و املاح

سنگ ها از کانی های متعددی ساخته شده اند . از این رو این سنگ ها منبع برخی از مواد معدنی و نمک هستند . به عنوان مثال ، آهک یا کربنات کلسیم از سنگ آهک به دست می آید . استفاده از املاح معدنی از فواید استفاده از سنگ در زندگی روزمره می باشد .

بیشتر بخوانید : سنگ آتشفشانی از استخراج تا فروش 

فواید استفاده از سنگ در زندگی روزمره - در جواهرسازی

5- جواهر سازی

از سنگ های قیمتی برای ایجاد زیبایی و جذابیت به زیور آلات فلزی ساخته شده از طلا ، نقره و پلاتین استفاده می شود . برخی از این سنگ های قیمتی عبارتند از یاقوت ، زمرد و غیره . این سنگ ها گران هستند و همچنین به ندرت یافت می شوند . آنها می توانند به شکل خاصی شکسته شوند که باید در زیور آلات جاسازی شوند .

6- برای آسیاب و ظروف آشپزخانه

از سنگ های سخت در گذشته بعنوان آسیاب استفاده می شد و امروزه نیز از آسیاب های سنگی کوچک برای پودر کردن مواد به کار می رود . در گذشته از سنگ بیشتر برای تولید ظروف غذا استفاده می شد که امروزه کمتر شده است ولی همچنان ظروف سنگی محبوبیت خود را دارند .

7- بت ها و مجسمه ها

در تاریخ باستان ، از سنگ ها برای ساختن بت ها و مجسمه ها به عنوان یادگار پادشاهان ، مقدسین و دیگر افراد مشهور استفاده می شده است . اینجاست که میتوان به ارزش سنگ ها در تاریخ پی برد . مجسمه سازان در سرتاسر دنیا از سنگ های بزرگ برای تراشیدن بت ها و مجسمه های مذهبی استفاده می کنند .

حتی روی برخی از تپه ها نظیر کوه راشمور ، تصاویر روسای جمهور قبلی ایالات متحده برای یادبود روی آن حک شده است . مجسمه های سنگی ماندگاری طولانی دارند و همچنین سازگار با محیط زیست هستند . سنگ بازالت به دلیل مقاومت بالا در برابر تغییرات جوی و استحکام بالا برای ساخت مجسمه از گذشته ها محبوبیت داشته است .

مطالعه این مقاله پیشنهاد می شود : ایده های خلاقانه استفاده از سنگ بازالت در حیاط و پاسیو 

فواید استفاده از سنگ در زندگی روزمره - ساخت مجسمه

8- سنگ های نجومی

اعتقاد بر این است که برخی سنگ ها تأثیر سیاره ای دارند . سنگ های قیمتی سنگ های رنگی خاصی هستند که در طالع بینی مورد استفاده قرار می گیرند . هنگامی که تابش این سنگ با پوست تماس می گیرد ، فواید سیاره ای را به همراه دارد . مردم از این سنگ ها به شکل حلقه ، آویز و غیره استفاده می کنند .

به عنوان مثال، یاقوت کبود برای به دست آوردن مزایای سیاره مشتری استفاده می شود . همچنین از انرژی سنگ ها در فنگشویی نیز استفاده می شود . مثلا سنگ نمک خاصیت جذب انرژی های منفی را دارد و بسیار در فنگشوئی مورد استفاده قرار می گیرد . از قدرت و انرژی سنگها در چاکرا درمانی هم استفاده می شود .

کلام آخر 

در این مقاله با 8 مورد از فواید استفاده از سنگ در زندگی روزمره آشنا شدیم. البته فواید سنگها در زندگی ما به این موارد محدود نمی شود و کاربردهای بیشتری برای آن وجود دارد که در این مقاله نمی گنجد. اگر برای ساخت و ساز و یا تعمیرات بنا نیاز به تهیه سنگ بازالت ، گرانیت ، آندزیت و … دارید می توانید با شرکت سنگ بازالت ماکو تماس بگیرید .

شرکت سنگ بازالت ماکو

شرکت سنگ بازالت ماکو با سابقه ای طولانی در این زمینه دارنده مهمترین معادن سنگ اندزیت ، گرانیت ، بازالت و تراورتن در سطح کشور است .

این شرکت با داشتن کارخانه های سنگبری در مناطق ماکو ، فرآیند استخراج سنگ گرانیت را بصورت اسلب و تایل انجام می دهد .

از اینستاگرام سنگ بازالت ماکو دیدن کنید .

برای اطلاع از قیمت ها با شماره های موجود در سایت تماس بگیرید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *