مقالات

مهمترین سنگ ها برای نما کدامند ؟

مهمترین سنگ ها برای نما - شرکت سنگ بازالت ماکو

نمای ساختمان ها اغلب از سنگ ، فلزاتی نظیر آلومینیوم ، آجر و یا شیشه پوشانده می شود که هر یک زیبایی خاص خود را دارد . سنگ یک متریال طبیعی است که از گذشته های دور همواره در ساختمان سازی مورد توجه بوده و هم اکنون نیز بسیار پرطرفدار است. در این مقاله قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم که مهمترین سنگ ها برای نما کدامند؟ در اینجا به معرفی چند سنگ مهم برای نما خواهیم پرداخت پس با شرکت سنگ بازالت ماکو همراه باشید .

سنگ نما چیست؟

سنگ نما سنگی است که برای روکش کردن ساختمان از آن استفاده می شود و در نگاه اول به یک ساختمان به چشم می آید . از سنگ تنها برای زیباتر شدن نمای ساختمان استفاده نمی شود بلکه سنگ در نمای ساختمان کارکردهای دیگری نیز دارد . سنگ نما ساختمان را از آسیب های ناشی از اشعه خورشید ، آب باران و سایر تغییرات جوی مصون نگه می دارد. همچنین سنگ نوعی عایق صدا ، رطوبت و حرارت محسوب می شود تا آسایش بیشتری را برای ساکنان ساختمان فراهم آورد . امروزه از انواع سنگ برای نمای ساختمان ها استفاده می شود که در اینجا به معرفی مهمترین سنگ ها برای نما خواهیم پرداخت .

مقاله پیشنهادی : با سنگ بازالت ساختمونتو محکم کن 

مهمترین سنگها برای نما سنگ تراورتن نما

مزیت استفاده از سنگ در نمای ساختمان

  • افزایش عمر مفید ساختمان
  • تزیین و زیباسازی نمای بیرونی ساختمان
  • جلوگیری از آسیب های احتمالی مانند فروریختن ، سایش و رطوبت سازه
  • جلوگیری از هدر رفتن انرژی حرارتی در داخل ساختمان
  • ایجاد عایق مناسب در برابر صداهای محیطی
  • سهولت در نظافت و جرم گیری به دلیل آلودگی محیطی

نکاتی برای خرید سنگ نمای ساختمان

انتخاب سنگ ساختمانی مناسب بسیار مهم است و از آسیب ، هزینه های اضافی و نیاز به تعمیر نمای ساختمان جلوگیری می کند. انواع سنگ های ساختمانی به ویژه سنگ های طبیعی دارای ویژگی ها و پارامترهای منحصر به فردی بوده و برای استفاده در شرایط اقلیمی خاص مناسب خواهند بود. بنابراین برای انتخاب و خرید سنگ نمای ساختمان بهتر است به موارد زیر توجه کنید:

  • آب و هوا در منطقه
  • رطوبت در منطقه
  • تغییرات و نوسانات دما در منطقه

پیشنهاد می شود : کاهش هزینه سنگ نمای ساختمان با سنگ بازالت 

مهمترین سنگها برای نما سنگ نمای مرمر

ویژگی های مهم سنگ نمای ساختمان

رنگ سنگ نما

رنگ یکی از مهم ترین ویژگی هایی است که در انتخاب و خرید سنگ باید به آن توجه کنید. همچنین رنگ تاثیر زیادی بر زیبایی نهایی پروژه ساخت و ساز دارد. انتخاب رنگ سنگ نیز تحت تاثیر شرایط آب و هوایی منطقه است.

دوام ، طول عمر و دوام سنگ

به جرات می توان گفت یکی از مهمترین و اصلی ترین ویژگی های انتخاب و خرید سنگ ساختمانی دوام و طول عمر آن است. دوام سنگ ضامن مقاومت آن در برابر آسیب های احتمالی و عوامل جوی است.

نتایج آنالیزهای آزمایشگاهی نشان داده است که بافت سنگ در تعیین استحکام آن تأثیر بسزایی دارد و تأثیر زیادی بر میزان فرسایش سنگ خواهد داشت .

تخلخل سنگ

تخلخل سنگ یکی از مهمترین ویژگی های انتخاب سنگ نمای ساختمان است. فاکتور مهم از سنگی به سنگ دیگر بسته به نوع سنگ و نحوه تشکیل آن متفاوت است. تخلخل سنگ به معنای وجود سوراخ هایی در سطح سنگ است که استحکام و چسبندگی مصالح و ملات را تعیین می کند.

علاوه بر نکات مهم ذکر شده می توان به پارامترهای زیر نیز در خصوص ویژگی های بنایی اشاره کرد:

  • مقاومت در برابر تغییرات آب و هوایی ، یخبندان ، هوازدگی ، ترکیبات شیمیایی و ضربه
  • سهولت پرداخت ، برش و اره کردن
  • مقاوم در برابر سایش ، اصطکاک و فرسایش زودرس
  • وزن سبک
  • حداقل مقدار فلزات ، ناخالصی ها و مواد افزودنی
  • امکان چسبندگی بالا و رضایت بخش به انواع ملات ساختمانی
  • سهولت در نگهداری و تمیز کردن

بیشتر بخوانید : بهترین روش نصب سنگ بازالت 

مهمترین سنگها برای نما سنگ نمای ساختمان مدرن

مهمترین سنگ ها برای نما کدامند؟

سنگ گرانیت

سنگ گرانیت یک انتخاب بهینه است و یکی از محکم ترین سنگ ها برای ساختمان ها ، روکش دیوارهای خارجی ، سنگ فرش ، بناهای تاریخی و بسیاری از پروژه های بیرونی و داخلی دیگر محسوب می شود. مقیاس سختی Mohs در سال 1812 اختراع شد و سختی نسبی ده کانی را مقایسه کرد.

الماس سخت ترین سنگ است و امتیاز 10 دارد ، در حالی که گرانیت با 6 سخت ترین سنگ طبیعی محسوب می شود. سنگ گرانیت از دسته سنگ های آذرین و آتشفشانی است که از سرد شدن آهسته گدازه در داخل پوسته زمین یا کوه آتشفشان تشکیل شده است و به همین دلیل سنگی محکم و بادوام است. گرانیت در همه رنگها دیده می شود ولی اغلب در رنگهای روشن یافت می شود .

سنگ تراورتن

تراورتن از جمله سنگ های آهکی است که در اطراف چشمه های آب گرم و آب های معدنی تشکیل می شود. دارای بافت سنگ مرمر منحصر به فرد و رنگ های آن است که آن را به یکی از محبوب ترین مصالح ساختمانی تبدیل کرده است. از ویژگی های بارز تراورتن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سبک خاص و منحصر به فرد
  • ماندگاری بالا
  • ثبات رنگ
  • متخلخل
  • به راحتی تعمیر می شود
  • مقرون به صرفه
  • سازگار با محیط زیست
  • قابلیت پولیش بالا

سنگ تراورتن مناسب ترین و بهترین گزینه برای نمای بیرونی و حتی برخی از قسمت های داخلی ساختمان می باشد. این سنگ کاملا متخلخل است. بنابراین قابلیت چسبندگی بالایی دارد و به راحتی به ملات دیواری می‌چسبد.

تراورتن در برابر نفوذ آب سرد ، گرما ، اشعه های مضر نور خورشید مقاوم است. سنگ تراورتن دارای طیف گسترده ای از رنگ ها است. بسیاری از معماران از سنگ تراورتن برای ساخت نماهای رومی استفاده می کنند.

مطالعه بیشتر : سنگ بازالت در ساختمان های مدرن 

مهمترین سنگها برای نما خرید سنگ نمای ساختمان

انواع سنگ تراورتن

ایران یکی از قطب های معدنی سنگ های طبیعی در جهان است. انواع تراورتن موجود در ایران عبارتند از:

آتشکوه ، حاجی آباد ابرآباد، حاجی آباد روشن ، روست تکاب ، خلخال ، دره بخاری چرمی ، چرم نقره ای مراغه ، عباس آباد و کاشان .

سنگ مرمر

مرمر نوعی سنگ دگرگونی است که از دگرگون شدن سنگ آهک در اثر شرایط محیطی به وجود آمده است. کانی اصلی تشکیل دهنده سنگ مرمر کلسیت است و از مرمر در مجسمه سازی بسیار استفاده می شود.

نمای تاج محل در هندوستان از سنگ مرمر است و از سنگ مرمر در حرم امامان و امامزادگان و مساجد نیز بسیار استفاده می شود. از سنگ مرمر از گذشته های دور تاکنون در نمای ساختمان ها استفاده می شود و سنگ مرمر تنوع زیادی در رنگ ، طرح و کیفیت و قیمت در بازار سنگ دارد . سنگ مرمر به راحتی برش می خورد و کار با آن بسیار راحت تر از سنگهای سخت است.

سنگ بازالت

بازالت سنگی آتشفشانی از خانواده گرانیت و آندزیت است که از فوران ماگمای مذاب آتشفشانی و سرد شدن سریع آن تشکیل می شود. رنگ بازالت به همین دلیل اغلب در طیف تیره خاکستری تا مشکی دیده می شود.

این سنگ امروزه در نمای ساختمان های مدرن بسیار پرکاربرد است چرا که رنگ خنثی و جذاب خاکستری در کنار المان های سبک مدرن بسیار هماهنگ است.

سنگ basalt مقاومت بالایی در برابر فشار و ضربه دارد و علاوه بر نمای ساختمان در دکوراسیون داخلی نیز بسیار پرکاربرد است.

شرکت سنگ بازالت ماکو

شرکت سنگ بازالت ماکو با سابقه ای طولانی در این زمینه دارنده مهمترین معادن سنگ اندزیت ، گرانیت ، بازالت و تراورتن در سطح کشور است .

این شرکت با داشتن کارخانه های سنگبری در مناطق ماکو ، فرآیند استخراج سنگ گرانیت را بصورت اسلب و تایل انجام می دهد .

از اینستاگرام سنگ بازالت ماکو دیدن کنید .

برای اطلاع از قیمت ها با شماره های موجود در سایت تماس بگیرید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *