سنگ بازالت ماکو, مقالات

کاربرد سنگ بازالت در اماکن مذهبی

کاربرد سنگ بازالت در اماکن مذهبی - شرکت سنگ بازالت ماکو

چرا از سنگ بازالت در اماکن مذهبی استفاده می شود؟

انسان از گذشته های دور تاکنون همواره نیاز به پرستش نیرویی برتر را در خود احساس می کرده و یافته های تاریخی نیز موید همین مطلب است . در اعصار گذشته علاوه بر ادیان الهی که وجود داشتند ، ادیان و مذاهب دیگری هم بودند که بت ها ، خورشید و ماه و یا برخی حیوانات را پرستش می کردند .

اگر نگاهی به اماکن مذهبی مانند حرم ها، معابد و کلیساها در هر کجای دنیا بیندازیم متوجه وجود مجسمه های بزرگ و کوچکی می شویم که از سنگ تراشیده شده اند . حتی در خانه کعبه نیز قبل از ظهور اسلام ، از انواعی از بت ها نگهداری می شد که اغلب آنها از سنگ تراشیده شده بودند .

در اماکن مذهبی همواره از انواع سنگ برای ساخت دیوارها ، ستون ها ، کف و … استفاده می شود . امروزه نیز در مرقد امامان و امامزادگان شاهد استفاده فراوان از انواع سنگ ها نظیر گرانیت ، مرمر، سنگ بازالت و … هستیم . سنگ بازالت در اماکن مذهبی چه کاربردهایی دارد؟ و چرا باید از سنگ بازالت در مساجد ، حرم ها و امامزاده ها استفاده کرد ؟

کاربرد سنگ بازالت در اماکن مذهبی

سنگ بازالت به وفور در کشور ما یافت می شود و از قیمتی مناسب نسبت به برخی سنگهای دیگر برخوردار است . سنگ بازالت به دلیل دوام و استحکام زیادی که دارد برای اماکن عمومی بسیار پرکاربرد است .

اماکن مذهبی در کشور ما یکی از مکانهای پررفت و آمد محسوب می شوند که باید از متریالی بادوام برای ساخت آنها استفاده کرد . اگر نگاهی به مساجد معروف و بقاع متبرکه داشته باشید متوجه می شوید که همگی از سنگ هایی محکم و بادوام نظیر گرانیت ، مرمر ، بازالت و … ساخته شده اند .

مثلا برای کف و دیوارهای داخلی مرقد مطهر امامان و امامزادگان معمولا از مرمر سبزرنگ کاملا صیقلی استفاده می شود که این رنگ سبز حالتی روحانی و معنوی به فضا می بخشد .

در حیاط یا پارکینگ های مشرف به حرم معمولا از بازالت استفاده می شود که سنگفرشی بسیار مقاوم برای رفت و آمد مداوم زائرین می باشد . از گرانیت با رنگهای تیره تر برای وضوخانه ها ، سرویس های بهداشتی و … استفاده می شود . می بینید که هر یک از سنگ ها کاربردی خاص در اماکن مذهبی و متبرکه دارند.

اماکن مذهبی در کشور ما محدود به مساجد و بقاع متبرکه نمی شود و اقلیت های مذهبی دیگری نیز در کشور ما ساکن هستند که اماکن مذهبی خودشان را دارند . مثلا کلیساها ، کنیسه ها ، معابد زرتشتی و … نیز در شهرهای مختلف کشور وجود دارند که از انواع سنگها از جمله سنگ بازالت در اماکن مذهبی شان استفاده می شود .

کاربرد سنگ بازالت در اماکن مذهبی (غیر از اسلام) شامل ساخت مجسمه ها نیز می شود . البته از سنگ بازالت در ساخت مجسمه های میادین و پارکها و بوستان ها نیز استفاده می شود که در مقاله ای دیگر به آن خواهیم پرداخت .

مطالعه مطالب زیر را از دست ندهید:

انواع رنگ بندی سنگ بازالت

سنگ بازالت در حیاط

کاربرد سنگ بازالت در اماکن مذهبی - بازالت در مکانهای مذهبی

کاربرد سنگ بازالت در تمدن گذشته

سنگ بازالت یک سنگ آذرین تیره ، سخت و بادوام است. در گذشته سنگ بازالت در اماکن مذهبی ، ساخت قلعه ها ، خانه ها ، معابد ، کلیساها ، مجسمه ها و … یک متریال عالی محسوب می شد چرا که ماندگاری طولانی مدتی حتی تا هزاران سال داشت . مثال هایی از استفاده از سنگ بازالت در تمدن های باستانی به این قرار است :

  • در مصر باستان و در بخشهایی از هند جنوبی شاهد مجسمه هایی هستیم که هزاران سال قدمت دارند .
  • ظروف بازالتی که در فیوم و مریمدا بنیسالمه یافت شده اند ، از قدیمی‌ترین ظروف سنگی هستند که تاکنون در مصر پیدا شده‌اند .
  • در پادشاهی قدیم مصر ، بازالت گاهی اوقات به عنوان ماده ای برای ساختن تابوت ها و مجسمه ها مورد استفاده قرار می گرفت ، اما به ویژه برای ساخت کفپوش ها محبوبیت خاصی داشت .
  • در آغاز عصر برنز ، سنگ ‌تراش ‌ها در مصر باستان از سنگ بازالت برای ساخت مجسمه ‌ها استفاده می‌کردند . وقتی بازالت خوب صیقل بخورد مجسمه‌های سیاه براق بسیار چشمگیری می توان از آن بوجود آورد .
  • سنگ بازالت با دوام ترین سنگ های مجسمه سازی است و به همین ترتیب ، سنگی بسیار دشوار برای کار است . ستون های بازالت که حتی سخت تر از گرانیت هستند ، کمتر تراشیده می شوند . این سنگ هنگام صیقل دادن ظاهر مشکی زیبایی به خود می گیرد .
  • سنگ بازالت در رخنمون های مختلف در اطراف تمدن آزتک در دره مکزیک یافت شده است . دسترسی و فراوانی سنگ بازالت باعث شده است تا ماده ای بسیار متداول برای هنر و ابزار باشد . آزتک ها به طور برجسته از بازالت برای کارهای خانگی و خلق آثار هنری زیبا استفاده می کردند .
  • مایاها از سنگ بازالت برای ساخت مجسمه ‌ها و ساختمان ها و از ابسیدین برای ساختن چاقو ، نیزه و آینه استفاده می‌کردند .
  • بنای یادبود دروازه ته هند از بازالت در امتداد بتن مسلح ساخته شده است .
  • انسان‌ها در گذشته از سنگ‌ هایی مانند مرمر ، آلاباستر ، سنگ آهک ، سنگ بازالت و گرانیت برای خلق آثار مجسمه‌ سازی چشمگیر استفاده می‌ کردند . برخی از مواد در آزمون زمان بهتر از سایرین مقاومت می کنند . برای مثال سنگ مرمر از ماسه سنگ بسیار قوی تر و سنگ بازالت از هر دو اینها ماندگارتر است .
  • انسان ابزارساز از بازالت برای ساختن ابزارهایی مانند سر تبر ، کلنگ و آسیاب ذرت استفاده می کرده است که بقایای آن در برخی نقاط کره زمین یافت شده است .
  • در گذشته از سنگ بازالت به دلیل ریزدانه بودن در ساخت ابزارهای برش ، سوراخ کردن و تراشیدن استفاده می شد .

مطالب زیر را حتما بخوانید :

چه چیزی سنگ بازالت را منحصر به فرد می کند

فروش عمده سنگ بازالت

کاربرد سنگ بازالت در اماکن مذهبی - بازالت در تمدن های گذشته

کلام آخر

در این مقاله با کاربرد سنگ بازالت در اماکن مذهبی آشنا شدیم . با توجه به این مطالب می فهمیم که ارزش و اهمیت سنگ بازالت از گذشته های دور نیز توسط انسان درک شده و از آن نه تنها برای ساخت خانه و سرپناه بلکه در همه عرصه های زندگی استفاده می شده است . کاربرد سنگ بازالت در اماکن مذهبی از گذشته ها تاکنون ادامه داشته و دارد و این به دلیل استحکام و زیبایی این سنگ است. امروزه برخی از کارکردهای گذشته سنگ بازالت منسوخ شده ولی همچنان این سنگ ارزشمند در ساخت و ساز بناها و در صنعت پرکاربرد است .

شرکت سنگ بازالت ماکو

شرکت بازالت ماکو با سابقه ای طولانی در این زمینه دارنده مهمترین معادن سنگ اندزیت، گرانیت، بازالت و تراورتن در سطح کشور است. این شرکت با داشتن کارخانه های سنگبری در مناطق ماکو، فرآیند استخراج سنگ گرانیت را بصورت اسلب و تایل انجام می دهد.

از اینستاگرام سنگ بازالت ماکو دیدن کنید.

برای اطلاع از قیمت ها با شماره های موجود در سایت تماس بگیرید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *