مقالات, سنگ بازالت ماکو

مزایا و معایب سنگ بازالت

بازالت - شرکت بازالت ماکو

سنگ بازالت که نوعی سنگ آتشفشانی است کاربردهای زیادی در زندگی ما دارد. از سنگ بازالت در ساختمان سازی، کشاورزی و صنعت استفاده می‌شود. اگر قصد خرید سنگ بازالت دارید باید از مزایا و معایب سنگ بازالت مطلع شوید. برای خرید سنگ ساختمانی از جمله سنگ بازالت باید به عواملی همچون طرح، رنگ، وزن و قیمت سنگ توجه کرد. کمک گرفتن از کارشناسان حوزه سنگ در هنگام خرید می‌تواند کیفیت خرید شما را بالاتر ببرد. در خرید سنگ باید مزیت ها و عیوب آن را بررسی کرد تا انتخاب بهینه‌تری داشت.

مزایا و معایب سنگ بازالت در حوزه‌های گوناگون متفاوت است که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته است. بسته به اینکه سنگ بازالت در کدام قسمت ساختمان استفاده شود مزایا و معایب آن متفاوت خواهد بود. چه بسا مزیتی که در یک قسمت از ساختمان برای این سنگ مترتب است در قسمت دیگر ساختمان یک عیب محسوب شود. اگر تمایل دارید از سنگ بازالت در بخش‌های گوناگون ساختمان خود استفاده کنید بهتر است با مزایا و معایب آن آشنا شوید . شرکت سنگ بازالت ماکو دارنده معادن سنگ بازالت و کارخانجات فرآوری سنگ در شهر ماکو شما را به مطالعه این مقاله دعوت می‌کند.

مزایا و معایب سنگ بازالت در ساختمان سازی

سنگ بازالت سنگی پرکاربرد در ساختمان‌ سازی است و در جای جای ساختمان از جمله نمای ساختمان، پله و راه پله، آشپزخانه، سرویس بهداشتی و حمام و … به کار می‌رود. استفاده از سنگ بازالت در هر یک از قسمتهای ساختمان دارای مزایا و معایبی است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت ولی به طور کلی میتوان مزایای سنگ بازالت در ساختمان را در موارد زیر خلاصه کرد:

  • مقاومت بالای حرارتی
  • سختی بالا
  • مقاومت زیاد در برابر شرایط محیطی و جوی
  • قیمت مناسب نسبت به سایر سنگها
  • چسبندگی زیاد به ملات
  • استحکام زیاد در مقابل سایش و ضربه
  • قابل مصرف در مقیاسهای بزرگ

سنگ بازالت علاوه بر مزایای فوق معایبی هم دارد که در هنگام خرید سنگ بازالت باید از آنها آگاهی داشت. این معایب به شرح زیر است:

  • برخی انواع سنگ بازالت وزن بالایی دارند که وزن ساختمان را زیاد می‌کند و سبب کم شدن استحکام ساختمان و بنا می‌شود.
  • بعضی از سنگهای بازالت به دلیل کمیاب بودن قیمت بالایی دارند و خصوصا استفاده از این سنگها در مقیاس بزرگ خیلی گران است و مقرون به صرفه نیست.
  • سنگ بازالت ممکن است در مقابل بارانهای اسیدی واکنش داده و دچار خوردگی و تخریب شود.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله انواع سنگ نمای ساختمان و ویژگی های آنها را مطالعه نمایید. 

مزایا و معایب سنگ بازالت - سنگ بازالت در ساختمان سازی

مزایا و معایب سنگ بازالت در آشپزخانه

آشپزخانه یکی از مکان‌های پراستفاده و مهم در هر خانه است و خانم خانه معمولا ساعتهایی از وقت خود را در این مکان می‌گذراند. استفاده از متریال باکیفیت و کاربردی می‌تواند به راحت‌تر شدن کار خانم‌های خانه کمک کند. سنگ بازالت در آشپزخانه کاربردهای زیادی دارد که از آن جمله می‌توان به استفاده از سنگ بازالت در کانترتاپ آشپزخانه، دیوارها، کف آشپزخانه، دیوار بین کابینتی و سینک آشپزخانه اشاره کرد.

حال قصد داریم به مزایا و معایب سنگ بازالت در آشپزخانه بپردازیم. مزایای سنگ بازالت در آشپزخانه عبارتند از:

  • سادگی طرح و رنگ که خصوصا در سبک‌های مدرن و مینیمال بسیار مطلوب است. سنگ بازالت در طیف رنگی خاکستری روشن تا تیره موجود می‌باشد و این رنگ به دلیل خنثی بودن با همه رنگها قابل ست شدن است.
  • نظافت آسان و راحت از دیگر مزایای سنگ بازالت است. تنها با یک دستمال نمدار و یا یک شوینده ملایم می‌توان نسبت به پاکیزه نمودن سنگ اقدام کرد و نیازی به استفاده از شوینده‌های قوی برای نظافت نیست.
  • مقاومت بالا در برابر فشار، ضربه، گرم و سرد شدن و رطوبت نیز از مزایای سنگ بازالت است. این خاصیت سنگ بازالت خصوصا در کانترتاپ آشپزخانه بسیار مهم است. کانترتاپ محلی است که انواع کارهای آشپزی روی آن انجام می‌شود و در معرض گرم و سرد شدن قرار دارد. پس مقاومت بالای سنگ بازالت در این قسمت بسیار مهم است.
  • قیمت مقرون به صرفه سنگ بازالت نسبت به سایر سنگها می‌تواند مزیت مهمی برای این سنگ باشد. سنگ بازالت به وفور در کشور ما وجود دارد و به این دلیل نسبت به سایر سنگها قیمت مقرون به صرفه تری دارد.

از معایب سنگ بازالت در آشپزخانه شاید بتوان تنها به این عیب اشاره کرد که سنگ بازالت به دلیل تراکم بالا، وزن سنگینی دارد و این موجب افزوده شدن بار بیشتر به ساختمان می‌شود. همچنین برای استفاده در کانتر یا سینک باید کابینت زیرین از مقاومت بالایی برخوردار باشد تا بتواند وزن سنگین بازالت را تحمل کند.

پیشنهاد می‌شود: انواع سنگهای مناسب کانترتاپ کدامند؟

مزایا و معایب سنگ بازالت - سنگ بازالت در آشپزخانه

مزایا و معایب سنگ بازالت در سرویس بهداشتی و حمام

یکی دیگر از مکان‌هایی که از سنگ بازالت می‌توان در آن استفاده کرد سرویس بهداشتی و حمام است. سنگ بازالت به دلیل تراکم بالا، ضد آب بودن و داشتن رنگ یکدست و شیک همواره یکی از انتخاب‌های معماران داخلی در سرویس بهداشتی و حمام بوده است. مزیت دیگری که سنگ بازالت در سرویس بهداشتی و حمام دارد لغزنده نبودن آن است. سنگ‌هایی نظیر گرانیت و مرمریت برای دیوارها انتخاب بسیار مناسبی هستند ولی به دلیل لغزنده بودن از آنها نمی‌توان در کف استفاده کرد. سنگ بازالت به دلیل خاصیت ضدرطوبت و لغزنده نبودن در استخر، حمام و سرویس بهداشتی کاربرد زیادی دارد. از معایب سنگ بازالت در سرویس بهداشتی و حمام تنها می‌توان به عدم تنوع در رنگ و طرح اشاره کرد. البته در سبک‌های مدرن و مینیمال که سادگی و شیک بودن اصل اول در طراحی محسوب می‌شود این موضوع عیب محسوب نمی‌شود .

مزایا و معایب سنگ بازالت در نمای ساختمان

برای نمای ساختمان‌ها از متریال گوناگونی استفاده می‌شود که از آن جمله می‌توان به آجر، سنگ، آلومینیوم، شیشه و … اشاره کرد. یکی از سنگ‌هایی که برای نمای ساختمان استفاده می‌شود سنگ بازالت است. سنگ بازالت مزایایی دارد که این سنگ را مناسب نمای ساختمان می‌کند که عبارتند از:

  • مقاومت زیاد در برابر تغییرات جوی، بارش باران‌های اسیدی و تابش نور شدید خورشید
  • چسبندگی بالا به ملات و عدم امکان جدا شدن و سقوط از ساختمان
  • رنگ ساده، خنثی و یکدست خصوصا برای ساختمان‌های مدرن
  • قیمت مقرون به صرفه در مقایسه با سایر سنگها
  • امکان ترمیم قسمتی از نمای ساختمان به دلیل مشابهت طرح و رنگ سنگهای بازالت با هم

از معایب سنگ بازالت در ساختمان نیز می‌توان تنها به سنگین بودن وزن سنگها اشاره کرد که وزن تمام شده ساختمان را افزایش می‌دهند. یکی دیگر از معایب سنگ بازالت در نمای ساختمان عدم وجود تنوع در رنگ و طرح است که قدرت انتخاب را از مشتریان می‌گیرد.

مقاله پیشنهادی : با سنگ بازالت ساختمونتو محکم کن

مزایا و معایب سنگ بازالت - سنگ بازالت در نمای ساختمان

مزایا و معایب سنگ بازالت در کشاورزی

از مزایای سنگ بازالت در صنعت کشاورزی می‌توان به بهبود کیفیت خاک، جلوگیری از فرسایش خاک و همچنین افزایش عملکرد محصول اشاره کرد. با استفاده از سنگ بازالت به صورت پودر شده در خاک می‌توان مواد معدنی را به خاک اضافه کرد که در این صورت محصولات سالمتری تولید می‌شود و کیفیت خاک بهبود پیدا می‌کند. همچنین سنگ بازالت به دلیل داشتن مواد معدنی غنی نیاز کشاورزان به استفاده از کودهای صنعتی و آفت‌کش‌ها را کاهش می‌دهد و از طرفی استفاده از بازالت مقرون به صرفه تر از کودهای شیمیایی صنعتی می‌باشد. همچنین به دلیل متخلخل بودن سنگ بازالت و جذب بالای آب توسط آن نیاز به آبیاری در کشاورزی کاهش پیدا می‌کند. یکی دیگر از مزایای سنگ بازالت زیباتر کردن فضای باغ، باغچه و پارک می‌باشد. ترکیب سنگ بازالت با گیاهان طبیعی می‌تواند بسیار جذاب باشد.
از معایب سنگ بازالت در کشاورزی می‌توان به این اشاره کرد که تاثیرات سنگ بازالت در خاک به تدریج صورت می‌گیرد و اگر کشاورز توقع تاثیر سریع روی کیفیت خاک و محصول را داشته باشد، ممکن است مایوس گردد و نیاز به استفاده از روشهای دیگر برای بهبود کیفیت خاک و آبیاری پیدا کند.

مزایا و معایب سنگ بازالت در صنعت

از سنگ بازالت در صنعت نیز استفاده‌های گوناگونی می‌شود. سنگ بازالت به دلیل خاصیت عایق بودن در برابر صدا، رطوبت و حرارت در صنعت استفاده می‌شود. الیاف بازالت که از سنگ بازالت تولید می‌شود در صنعت کشتی سازی و قایق سازی کاربرد فراوان دارد و این به دلیل عایق بودن این ماده است. ضد حریق بودن الیاف بازالت به مراتب از پنبه نسوز بیشتر است و این دلیل استفاده زیاد از این الیاف در صنایع دریایی میباشد. از سنگ بازالت استفاده‌های دیگری نیز در صنعت می‌شود که از آن جمله می‌توان به صنعت مواد منفجره اشاره کرد .

مزایا و معایب سنگ بازالت - سنگ بازالت در صنعت

چرا از سنگ بازالت استفاده کنیم؟

اگر به دنبال بازسازی ساختمان قدیمی خود هستید و یا قصد ساخت آپارتمانی نوساز دارید ممکن است در انتخاب سنگ برای نمای خارجی، نمای داخلی، کف و دیوارها دچار تردید شوید. شاید این سوال برایتان پیش بیاید که چرا از سنگ بازالت در ساختمان استفاده کنم؟

سنگ بازالت ویژگی‌های مثبت زیادی دارد و در اکثر فضاهای داخلی و خارجی ساختمان قابل استفاده است. شما می‌توانید در نمای خارجی، نمای داخلی، رمپ پارکینگ، دیوار و کف حیاط، سنگفرش پیاده رو، دیوار و کف سرویس بهداشتی و حمام، کانتر آشپزخانه، تی وی وال، شومینه  و … از سنگ بازالت استفاده کنید.

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم شما را با مزایا و معایب سنگ بازالت در ساختمان، صنعت و کشاورزی آشنا کنیم. سنگ بازالت مزایای زیادی دارد که در برابر آن اصلا معایب این سنگ به چشم نمی‌‎آید. در مجموع میتوان گفت که سنگ بازالت در همه جای ساختمان قابل استفاده است و با خیال راحت می‌توانید از این سنگ در ساختمان خود استفاده کنید و تا سالهای سال از آن لذت ببرید. برای دریافت مشاوره خرید سنگ بازالت ماکو نیز می‌توانید با شرکت سنگ بازالت ماکو تماس بگیرید.

شرکت سنگ بازالت ماکو

شرکت سنگ بازالت ماکو با سابقه‌ای طولانی در این زمینه دارنده مهمترین معادن سنگ اندزیت، گرانیت، بازالت و تراورتن در سطح کشور است. این شرکت با داشتن کارخانه‌های سنگبری در مناطق ماکو، فرآیند استخراج سنگ گرانیت را بصورت اسلب و تایل انجام می‌دهد. برای اطلاع از قیمت‌ها با شماره‌های موجود در سایت تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *