مقالات

همه چیز در مورد سنگ تراورتن

سنگ تراورتن - سنگ بازالت ماکو

سنگ تراورتن نوعی سنگ رسوبی و تزیینی است که در گروه سنگ های متخلخل آهکی قرار می گیرد و به دلیل تنوع رنگ و الگوی فوق العاده از بهترین انتخاب ها برای نمای ساختمان است. در این مقاله درباره اینکه سنگ‌ تراورتن چیست و چه چیزی تشکیل شده، کارایی و قیمت آن توضیح داده شده است، پس تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

سنگ تراورتن چگونه تشکیل می شود؟

سنگ‌ تراورتن از رسوب چشمه های گرم بر جا مانده و حفره هایی هم روی آن وجود دارد که به دلیل گازهای محبوس در آب های گرم است. قطعات بزرگ تراورتن بعد از استخراج برای برش به کارخانه های سنگ بری ارسال می شوند تا در ابعاد موزاییک، کاشی و اسلب برش داده و فرآوری شوند. این سنگ در صنعت ساختمان سازی بسیار پرکاربرد است و به دلیل زیبایی ظاهری، طول عمر بالا و مقاومت زیاد همواره از گذشته تاکنون مورد پسند بوده است.

از سنگ تراورتن در نمای ساختمان ها، دیوارها، سنگفرش ها، کف استخرها، کفپوش ها و… استفاده می شود و چون این سنگ تنوع بالایی در رنگ و کیفیت دارد، انتخاب مناسبی برای صنعت ساخت و ساز است.

برای خرید سنگ مناسب برای ساخت و ساز می توانید از طریق تماس با شماره تلفن 02144138813 آن را سفارش دهید.

سنگ تراورتن - قهوه ای

ویژگی های سنگ تراورتن

  • قیمت مقرون به صرفه نسبت به خیلی از سنگ ها
  • زیبایی ظاهری
  • تنوع در رنگ بندی
  • مقاومت در برابر گرما، سرما و تابش آفتاب
  • برش و فرآوری آسان
  • نگهداری آسان و کم هزینه
  • چسبندگی خوب به ملات و آجر به دلیل داشتن تخلخل زیاد

انواع سنگ تراورتن از نظر کیفیت

تراورتن درجه 1، تراورتن درجه 2، تراورتن درجه 3، تراورتن ممتاز و تراورتن سوپر

کاربردهای سنگ تراورتن

  • کفپوش و دیوارپوش ساختمان ها
  • سنگ نمای ساختمان
  • حیاط و پاسیو
  • کفپوش استخر
  • پله ها و راه پله ها
  • کابین حمام
  • شومینه
  • مسیرهای رانندگی
  • مسیرهای پیاده رو در پارک ها و خیابان ها
  • ساخت مجسمه و اشیای تزیینی

پیشنهاد می شود برای آگاهی بیشتر مقاله خرید بهترین سنگ گرانیت و بازالت را مطالعه کنید.

سنگ تراورتن - روشن

عوامل تعیین کننده قیمت سنگ تراورتن

 کیفیت سنگ: سنگ های تراورتن از نظر کیفیت درجه بندی های متنوعی دارند مثلا سنگ درجه 2 و 3 کیفیت و قیمت پایین تری دارند.

 قطر و اندازه سنگ: هر چقدر سنگ از لحاظ اندازه بزرگ تر باشد، قیمت بالاتری دارد مثلا سنگ اسلب از همه گران تر است زیرا ابعاد خیلی بزرگ تری دارد.

– روشن و تیره بودن سنگ: در سنگ‌های‌ تراورتن روشن آنهایی که روشن تر هستند، گران ترند و در تیره ها آنهایی که تیره تر هستند، گران تر می باشند.

– بافت و طرح سنگ: اکثر سنگ هایی که طرح های با نظم خاص دارند گران تر هستند، زیرا زیبایی بیشتری به نمای ساختمان یا مکانی که در آن نصب شده می دهند.

– مقدار روزنه ها و حفره های بافت سنگ : هر چه روزنه ها در سنگ های‌ تراورتن بیشتر باشد و تراکم آنها کمتر باشد، قیمت آنها کمتر است.

– سورت سنگ: هر چه سنگ یک دست تر باشد، قیمت بالاتری دارد.

معروف ترین سنگ های تراورتن در ایران

  1. سنگ تراورتن آتشکوه
  2. سنگ تراورتن عباس آباد
  3. سنگ تراورتن حاجی آباد
  4. سنگ تراورتن دره بخاری

سنگ های تراورتن در ایران بر چه اساسی تقسیم بندی می شوند؟

– برش: سنگ‌ تراورتن به دو صورت موج دار و بی موج برش می خورد که هر کدام زیبایی خاص خودش را دارد.

– پوشش سطح: در این نوع سنگ حفره های زیادی موجود است که برای کمتر کردن نفوذ رطوبت در آن به وسیله مواد رزینی لایه ای روی آن می کشند که باعث درخشان شدن سنگ می شود.

– پرداخت سنگ: این سنگ به سه صورت چرمی، صیقلی و نسابیده در بازار یافت می شود.

– بوک مچ و فورمچ: با توجه به وجود شاله ها و رگه های روی سطح سنگ‌ تراورتن می توان اسلب های بوک مچ و فورمچ زیبایی از سنگ به دست آورد.

– سایز: سنگ های تراورتن در ابعاد اسلب، تایل، طولی و ریزه بار در بازار سنگ قابل تامین است.

معادن سنگ تراورتن ایران در کدام استان ها قرار دارند؟

بهترین سنگ های‌ تراورتن در دو استان آذربایجان غربی و استان مرکزی، سپس در اصفهان واقع شده است.

عوامل موثر بر دوام سنگ های تراورتن

رنگ سنگ های تراورتن بر روی دوام آن تاثیر دارد. در مناطق گرم سنگ های کرمی و روشن مناسب تر هستند؛ زیرا نور کمتری جذب کرده و دمای دیوارهای ساختمان را با تابش آفتاب افزایش نمی دهد. حتی در مناطقی که اختلاف دمای روز و شب زیاد است و روزهای گرم و سوزان و شب های خنک دارد مثل مناطق کویری هم این سنگ مناسب است؛ زیرا تراورتن تراکم بالایی دارد و در مقابل ترک خوردن در اثر سرد و گرم شدن مقاوم است.

در شهرهای سردسیر و یا شهرهای آلوده استفاده از سنگ های تیره تر مناسب تر است؛ زیرا در شهرهای سردسیر دمای ساختمان را افزایش می دهد، به دلیل جذب بیشتر نور خورشید و در شهرهای آلوده دیرتر کثیف می شود.

 سنگ بازالت ماکو به عنوان تولیدکننده با سابقه طولانی، دارنده مهم ترین معادن سنگ اندزیت، گرانیت، بازالت و تراورتن در سطح کشور است. این شرکت با داشتن کارخانه های سنگبری در مناطق ماکو، فرایند استخراج سنگ گرانیت را به صورت اسلب و تایل انجام می دهد.

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید از طریق لینک زیر با سنگ بازالت ماکو در ارتباط باشید.

سنگ تراورتن از رسوب چشمه های آب گرم در طی سالها متمادی تحت دما و فشار بالا تشکیل می شود. این سنگ بسیار متخلخل است و از دسته سنگهای آهکی می باشد.

این سنگ به دلیل اینکه در طی سالیان دراز و به مرور زمان تشکیل شده لایه لایه است و لایه ها با هم از لحاظ جنس تفاوت دارند. در این مقاله اطلاعات مفیدی در مورد سنگ تراورتن در اختیار شما قرار می گیرد. پس تا پایان مطلب با ما همراه باشید.

انواع سنگ تراورتن

سنگ تراورتن در رنگهای مختلف در طبیعت به چشم می خورد که از رنگهای روشن کرم و سفید شروع شده و به رنگهای تیره ای مثل قرمز و قهوه ای ختم میشود.

مثلا در ایران سنگ تراورتن عباس آباد در رنگهای کرم و سفید وجود دارد و تراورتن آتشکوه به رنگ خرمایی و کرم روشن و تراورتن آذرشهر در رنگ قرمز یافت می شود.

این سنگ به دلیل اینکه ناخالصی و رگه هایی در خود دارد نمی توان طرح های شبیه هم پیدا کرد و هر قسمت سنگ منحصربفرد است.

این سنگ بدلیل داشتن رگه هایی در خود در قسمت رگه ها سنگ مقاومت کمتری دارد و در کل این سنگ مقاومت و استحکام خیلی بالایی ندارد پس سنگی که رگه های کمتری دارد استحکام بالاتری نیز دارد که در هنگام برش سنگ این استحکام حس می شود زیرا سنگهای با استحکام کم دچار شکستگی و ترک می شوند.

کاربردهای سنگ تراورتن در ساختمان سازی

– در پوشش دیوارهای داخلی و قرنیز ساختمان مثل لابی و سالن ها

– استفاده از این سنگ بعنوان سنگ نما که در سالهای اخیر به نما رومی معروف شده است و به سبک کلاسیک کار می شود. این سنگ برای ساختمانهای بلند هم به دلیل چسبندگی به ملات عالی و وزن کم بسیار مناسب است زیرا احتمال سقوط آن در اثر جدا شدن از ملات بسیار کم است.

– استفاده بعنوان کانتر آشپزخانه که از اسلب تراورتن تهیه می شود.

– استفاده در سنگ پله و کف . البته چون این سنگ جذب آب بالایی دارد بهتر است از سنگهای دیگر نظیر مرمریت، گرانیت و کریستال چینی برای کف استفاده شود.

البته اگر اصرار به استفاده از این سنگ در کف سرویس های بهداشتی، آشپزخانه و استخرها داریم باید با مواد خاص آب بندی و عایق شوند. این فناوری گران است و صرفه اقتصادی ندارد بنابراین استفاده از آن برای کف گزینه مناسبی نیست.

– برای ساخت شومینه، مجسمه، ستون، صراحی و آب نما

– ساخت جداول و یا نمای فرعی ساختمان (پشت نما) که البته از سورتهای ضعیفتر این سنگ برای این کارها استفاده می شود.

 

مراحل فرآوری سنگ تراورتن

– برش: این سنگ به دو صورت موجدار و بی موج برش خورده می شود که هر یک زیبایی خاص خود را دارد.

– پوشش سطح: از آنجا که این سنگ متخلخل است حفره های آن با ماستیکی همرنگ خود سنگ پر میشود تا نفوذ رطوبت به آن کم شود و سپس سطح سنگ را با رزین می پوشانند که باعث درخشان تر و صیقلی تر شدن سنگ میشود.

– پرداخت: بصورت صیقلی، نسابیده و چرمی پرداخت می شود.

– درجه بندی: براساس میزان تخلخل، رنگ، اندازه و … سنگها در کارخانه سنگبری درجه بندی میشوند که این درجه بندی از سوپر تا ضعیف است.

تراورتن سنگی آهکی است که اطراف چشمه های معدنی تشکیل می گردد. این سنگ در رنگهای مختلف در ایران وجود دارد و در صنعت ساختمان سازی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

برای خرید سنگ تراورتن باید به نکاتی دقت کرد تا سنگی باکیفیت انتخاب کرد. در این مقاله با ویژگیهای این سنگ پرکاربرد بیشتر آشنا می شویم پس تا پایان با ما همراه باشید.

سنگ تراورتن

سنگ تراورتن بیش از 2000 سال است که در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرد و هرگز از مد نمی افتد و این به دلیل بافت نرم و رنگ گرمی است که حالتی قدیمی به فضا می بخشد.

البته این سنگ در رنگهای مختلفی نظیر زرد، صورتی، کرم، برنز و یا کمی مایل به قرمز هم یافت می شود و این تغییرات در رنگ به دلیل آهن و گوگرد در سنگ است.

این سنگ بافتی متخلخل دارد که برای برخی افراد استفاده به همین صورت خوشایند است ولی برای استفاده در برخی نقاط ساختمان باید با مخلوط دوغاب سوراخها و درزها گرفته شوند تا یک سطح صاف ایجاد شود و این درزها به مرور زمان جرم نگیرند.

البته این نکته حائز اهمیت است که این سنگ قابل خراشیده شدن است و همین طور ترکیبات اسیدی مثل آب مرکبات و سرکه موجب تخریب سطح این سنگ می شود.

پس استفاده از شوینده های اسیدی برای این سنگ اصلا توصیه نمی شود.

دسته بندی سنگ تراورتن

– تیشه ای :

این نوع از سنگ تراورتن کمی صیقلی شده اما همچنان مات است و این نوع از تراورتن برای استفاده در کف داخلی ساختمان ها بسیار مناسب است.

– صیقلی :

این سنگ بسیار صیقلی و براق است و مقاومت خوبی در برابر لکه ها دارد اما برای سرویس های بهداشتی و استخرها چندان مناسب نیست زیرا در صورت خیس شدن بسیار لیز می باشد.

– برس زده:

در این نوع تراورتن از برس سیمی مخصوص استفاده می شود تا سطحی مات به سنگ بدهد و خطوط و خش های ریزی در سنگ ایجاد می کند که به مات شدن سنگ کمک می کند.

– لغزیده:

این مدل از تراورتن لبه ها و گوشه های گرد دارد و ظاهری آنتیک و قدیمی را به نمایش می گذارد. این سنگ برای کف هم مورد استفاده قرار می گیرد.

اما برای اینکه لکه نشود باید توسط موادی مخصوص درزهای آن گرفته شود تا محل تجمع آلودگی و جرم نشود ولی در کل کاربرد زیادی در کف ساختمان ندارد.

کاربردهای سنگ تراورتن

سنگ تراورتن به دلیل تنوع زیادی که دارد در اکثر جاهای ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد. مثلا روکش کف، نما و دیوارهای ساختمان و همین طور استفاده بعنوان لگن دستشویی، محفظه دوش، میز و کانتر آشپزخانه و …

مزایای سنگ تراورتن

– ماندگاری و دوام بالا :

در کل سنگهای طبیعی نظیر تراورتن نسبت به ساخته های دست بشر دوام و استحکام بیشتری دارند و تا دهه ها زیبایی خود را حفظ می کنند.

– مقرون به صرفه بودن:

این سنگ با وجود ظاهر زیبا و لوکسی که دارد به دلیل فراوانی در کشور ما از قیمت مناسب و به صرفه تری نسبت به خیلی از سنگها خصوصا سنگهای وارداتی برخوردار است.

– افزودن به ارزش ساختمان:

این سنگ علاوه بر زیبایی ظاهری موجب افزایش ارزش خانه در هنگام خرید و فروش می شود.

– آسانی کار با این سنگ:

تراورتن از سنگهایی است که به راحتی برش می خورند و به سهولت می توان آن را به قطعات دلخواه حتی خیلی کوچک برش داد که در تزئینات ساختمان بسیار کاربرد دارد.

– منحصربه فرد بودن طرح سنگ:

این سنگ جوری است که هیچ قطعه ای از آن با قطعه دیگر شبیه هم نیستند و طرح منحصر به فرد خود را دارد که این به زیبایی سنگ بسیار کمک می کند.

– نگهداری آسان:

تمیز کردن تراورتن نسبتا آسان است و فقط نیاز به رسیدگی دوره ای دارد.

– کارآمد بودن:

این سنگ به دلیل استحکام و دوام بالا برای مکان های پرتردد نظیر پیاده روها، لابی ساختمان و … که مورد سایش زیاد قرار می گیرد بسیار مناسب است.

– انعطاف در جایگزینی:

گاها پیش می آید که قطعه ای از سنگ که مثلا برای کف پوش یا دیوارپوش استفاده شده در اثر عواملی دچار شکستگی و آسیب شده باشد و نیاز به تعویض داشته باشد.

در این نوع سنگ به دلیل تغییرات رنگ طبیعی می توان سنگ جایگزین را با آن تطبیق داد.

خرید سنگ تراورتن

برای خرید سنگ تراورتن باید علاوه بر توجه به کیفیت و رنگ آن باید در نظر گرفت که در کدام ناحیه از ساختمان قرار است مورد استفاده قرار گیرد.

در این قسمت به مواردی که از این سنگ در ساختمان استفاده می شود اشاره می کنیم:

– دیوارها و کف ساختمان:

سنگ تراورتن یکی از گزینه های بسیار مناسب برای کفپوش و دیوارها است ولی باید توجه کرد این کف پوش برای کدام قسمت از ساختمان است.

مثلا کف پوش آشپزخانه و سرویس بهداشتی با کف پوش اتاق ها یا پارکینگ و لابی و … متفاوت است.

– شومینه:

این سنگ به دلیل رنگ و بافتی که دارد به فضا حالتی کلاسیک می دهد که برای خیلی افراد خوشایند است.

در خانه هایی که شومینه تعبیه شده است این سنگ می تواند جلوه زیباتری به شومینه بدهد.

– محفظه دوش:

سنگهای تراورتنی که قرار است در حمام و سرویس بهداشتی استفاده شوند باید به طور کامل آب بندی شده باشند تا رطوبت به آنها نفوذ نکند.

یک حسن دیگر که این سنگ در محفظه دوش دارد این است که لکه آب روی آن دیده نمی شود و نیاز به خشک کردن سنگها برای جلوگیری از لک شدن وجود ندارد.

– صفحه روی کابینت :

این سنگ برای صفحه روی کابینت عالیست زیرا راحت تمیز می شود و ظاهر زیبایی هم به محیط می دهد.

– کف استخر:

اگر در حیاط استخر دارید این سنگ بسیار مناسب کف استخر است.

زیرا از لیز خوردن پا خبری نیست و همین طور در اثر تابش مستقیم خورشید در گرمای تابستان چندان داغ نمی شود و موجب گرم شدن آب نمی شود.

– مسیرها و راهروها:

از این سنگ برای سنگفرش کردن راهروهایی که از حیاط به سمت ساختمان اصلی می روند بسیار مناسب است.

نصب این نوع سنگفرشها هم بسیار آسان است.

– پله ها:

این نوع سنگ به دلیل لیز نبودن گزینه خوبی برای پله هم محسوب می شود و علاوه بر آن ظاهری لوکس به فضا می بخشد.

– پاسیو و حیاط :

استفاده از سنگ تراورتن در حیاط و پاسیو نشانی از خوش ذوقی صاحب خانه است و خاص بودن را به نمایش می گذارد.

سنگ تراورتن که در کشور ما بیشتر بعنوان سنگ نمای ساختمان استفاده می شود و برای نماهای سبک کلاسیک (در اصطلاح نما رومی) در سالهای اخیر پرطرفدار بوده است. عوامل مختلفی در قیمت فروش سنگ تراورتن موثر است که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت پس تا پایان با ما همراه باشید.

کاربردهای سنگ تراورتن

  • نمای خارجی و داخلی ساختمان ها
  • قرنیزها و پوشش دیوارها
  • بعنوان سنگ کف و سنگ پله
  • ساخت آب نما، صراحی، مجسمه، شومینه، ستون و …
  • استفاده بعنوان کانتر آشپزخانه
  • درپوش، نمای فرعی ساختمان، جداول و …

عوامل موثر بر قیمت سنگ تراورتن

1- طرح و رنگ سنگ:

سنگهای تراورتن از تنوع رنگی بالایی برخوردار نیستند و اغلب به رنگهای کرم روشن یا رنگهای تیره دیده می شوند که در بین این سنگهای کرم هر چه سنگ سفیدتر و روشن تر باشد و موجهای آن نظم بیشتری داشته باشند قیمت سنگ گران تر است. در تراورتنهای تیره هم هر چه درجه تیرگی سنگ بیشتر باشد و همین طور موجهای منظم تری داشته باشد قیمت آن بالاتر است.

2- کیفیت و آنالیز:

در کیفیت سنگ مهمترین فاکتور آنالیز شیمیایی و فیزیکی سنگ است. هر چه آنالیز این سنگ به حد قابل قبول و مطلوب نزدیک تر باشد کیفیت سنگ بالاتر است و قیمت گران تری هم خواهد داشت.

3- میزان تخلخل:

یکی از ویژگیهای سنگهای تراورتن این است که دارای تخلخل هستند و میزان این تخلخل روی تراکم و مقاومت سنگ تاثیر می گذارد. هر چه این خلل و فرج ها کمتر باشد سنگ تراکم بیشتری دارد و در نتیجه ساب پذیری بهتر هم خواهد داشت و قیمت آن هم بالاتر خواهد بود.

4- درجه کیفی:

درجه کیفی در سنگ تراورتن در تعیین قیمت آن اهمیت زیادی دارد.

5- ابعاد و قطر سنگ:

این سنگ بیشتر در دیواره ها و نمای ساختمان به کار می رود. برای جلوگیری از سقوط سنگ تراورتن از نما باید با اسکوپ مهار شود به همین خاطر ضخامت آن بسیار مهم است. هر چه سنگ ضخامت بیشتری داشته باشد گران تر است.

6- نوع فرآوری:

در سنگ تراورتن نوع فرآوری نقش مهمی در قیمت سنگ دارد. فرآوری از نوع رزین یا اپوکسی، مقدار پولیش و ساب سنگ، گونیا بودن و دقت در برش، به کار بردن تکنولوژی UV ، توری پشت سنگ، حمل و نقل، نوع بسته بندی و … در قیمت این سنگ موثر است.

7- سورت دقیق:

سورتهای مختلفی از سنگ تراورتن در بازار وجود دارند که این سورت بندی بعد از مرحله برش و ساب صورت می گیرد. امروزه دستگاهی به نام سورتینگ این کار را انجام میدهد. هر چه سورت سنگ یکدست تر و دقیق تر باشد قیمت بالاتر دارد.

انواع سنگ تراورتن

سنگهای تراورتن در رنگهای مختلفی از تیره تا روشن وجود دارد. انواع این سنگ از نظر رنگ شامل موارد زیر است:

– تراورتن کرم رنگ: سنگهایی که زمینه کرم مایل به سفید، کرم، کرم شکلاتی، کرم زیتونی، کرم بژ دارند در این دسته هستند که سنگ تراورتن آتشکوه، عباس آباد، ابرکوه، حاجی آباد و دره بخاری از این نوع هستند.

– تراورتن گردویی: رنگهای قهوه ای روشن، تیره و سیلور در این دسته هستند که سنگ تراورتن سیلور آذرشهر، تنه درختی و خرمایی از این نوع هستند.

– تراورتن قرمز: رنگهای قرمز تیره مایل به قهوه ای، نارنجی و قرمز از این سنگ در این دسته هستند که از آن نوع تراورتن قرمز آذرشهر قابل اشاره است.

– تراورتن لیمویی: رنگهای زرد مایل به نارنجی و لیمویی در این دسته قرار می گیرند که تراورتن لیمویی آذرشهر از این نوع است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *