مقالات

تفاوت های سنگ گرانیت و بازالت

تفاوت های سنگ گرانیت و بازالت شرکت سنگ بازالت ماکو

سنگ های گرانیت و بازالت از سنگ های پرکاربرد در صنعت راه و ساختمان هستند.که به سهولت در دسترس قرار دارند. سنگ های گرانیت و بازالت ویژگی های بارزی مخصوص به خود را دارند.که آن ها را به پرکاربردترین سنگ ها تبدیل کرده است. با این حال تفاوت های سنگ گرانیت و بازالت هم موجب تمایز این دو سنگ از یکدیگر شده است. در این مقاله قصد داریم به بررسی تفاوت های سنگ گرانیت و بازالت بپردازیم پس تا پایان مقاله با شرکت سنگ بازالت ماکو همراه باشید .

تفاوت های سنگ گرانیت و بازالت

  • از تفاوت های سنگ گرانیت و بازالت این است که بازالت نوعی سنگ آذرین نفوذی است.و گرانیت نوعی سنگ آذرین اکستروژن است.
  • بازالت از مافیک و گرانیت از فلسیک تشکیل شده اند.
  • بازالت یک سنگ آذرین بیرون زده و گرانیت یک سنگ آذرین نفوذی است.
  • تشکیل بازالت روزها و ماه ها به طول می انجامد.ولی شکل گیری گرانیت میلیون ها سال طول می کشد.
  • رنگ سنگ بازالت تیره و سنگ گرانیت اغلب روشن است .
  • سنگ بازالت ریزدانه و سنگ گرانیت درشت دانه است.
  • مقاومت سنگ گرانیت از سنگ بازالت بیشتر است.

بیشتر بدانید: آشنایی با ویژگی های سنگ بازالت و کاربرد آن

تفاوت های سنگ گرانیت و بازالت فروش گرانیت و بازالت

سنگ بازالت

بازالت یک سنگ آذرین بیرونی تیره رنگ است.که از کانی های پلاژیوکلاز و پیروکسن تشکیل شده است.و از خنک شدن سریع گدازه هایی از آهن و منیزیم ساخته می شوند. زمین شناسان پیش بینی کرده اند.که از فوران 20 آتشفشان در سال بازالت ها مشاهده می شوند. بیش از 90 درصد سنگ های آتشفشانی روی زمین بازالت هستند. بازالت یک سنگ آذرین ریزدانه است که سیلیس و فلزات قلیایی نسبتا کمی دارد.

سنگ گرانیت

گرانیت سنگی آذرین به رنگ روشن با دانه هایی درشت است که با چشم به راحتی قابل مشاهده است. از انجماد آهسته ماگما در زیر سطح زمین و از کوارتز و فلدسپات با مقادیر جزئی میکا، آمفیبول تشکیل شده است. سنگ بازالت گاهی اوقات حاوی وزیکول می باشد. هنگامی که گازهای محلول در حین نزدیک شدن به سطحی از ماگما خارج می شوند، تشکیل می شود.و گدازه فوران شده قبل از خروج گازها جامد می شود.

زمانی که وزیکول ها بخش قابل توجهی از حجم سنگ را تشکیل می دهند، سنگ به عنوان اسکوریا توصیف می شود. گرانیت بیش از هزاران سال است که کاربردهای مختلف و متنوعی دارد.و از گرانیت صیقلی در ساختمان ها، بناهای تاریخی، پل ها و بسیاری از پروژه های دیگر استفاده می شود. برای پروژه های داخلی نیز از کاشی گرانیت صیقلی برای کف و کنار پله ها و بسیاری از ویژگی های دیگر استفاده می شود. همچنین به عنوان سنگ خرد شده در راه سازی، فوندانسیون، راه آهن و هرجایی که سنگ خرد شده به عنوان پر کننده استفاده شود.

دیگر تفاوت های سنگ گرانیت و بازالت

  • بازالت رنگ تیره تری دارد و از طرفی گرانیت رنگ روشن تری دارد.
  • بازالت یک سنگ آذرین بیرون زده است که بعد از فوران به سرعت سرد می شود و بلورهای کوچکی را تشکیل می دهد. ولی گرانیت یک سنگ آذرین نفوذی است.که در زیر سطح زمین جامد می شود. در اثر برهم خوردن، کند بلورهای بزرگی تشکیل می شود.
  • بازالت برای تشکیل زمان کمتری نیاز دارد در حالی که گرانیت میلیون ها سال طول می کشد.
  • بازالت دارای صفحات ستونی است در حالی که گرانیت دارای صفحات افقی است.
  • سنگ بازالت یک سنگ متراکم، سخت و دانه ریز است در صورتی که گرانیت دانه درشت می باشد.
  • چگالی سنگ بازالت نسبت به سنگ گرانیت بیشتر است.
  • وزن گرانیت نسبت به بازالت بیشتر است.
  • بارزترین تفاوت بازالت و گرانیت در این است که بازالت یک عایق حرارتی و صوتی خوبی است که این ویژگی در گرانیت وجود ندارد.

سه نوع سنگ آذرین، دگرگونی و رسوبی بر روی سطح زمین وجود دارد. گرانیت و بازالت دو نوع مختلف از سنگ های آذرین هستند که به راحتی می توان از سنگ های آذرین، گرانیت و بازالت را از هم تشخیص داد. بنابراین، هریک از این سنگ ها دارای مشخصات متمایز هستند که آن ها را از یکدیگر متفاوت می کند.

مقاله پیشنهادی : بهترین فروشگاه سنگ بازالت ایران کجاست؟

تفاوت های سنگ گرانیت و بازالت خرید سنگ بازالت

مزایای سنگ گرانیت و بازالت

مزایایی که در این دو نوع سنگ با هم وجه اشتراک دارند به شرح ذیل است:

  • دوام و طول عمر بالا
  • قیمت مناسب
  • مقاومت در برابر نفوذ آب
  • مقاومت در برابر ساییدگی و خراش

سنگ گرانیت و بازالت در ساختمان

سنگ های گرانیت و بازالت هر کدام دارای ویژگی های خاصی هستند که در صنعت ساختمان جزء سنگ های زینتی محسوب می شوند. با توجه به انواع مختلف سنگ بازالت و گرانیت می توان از آن ها در نمای داخلی و بیرونی ساختمان استفاده کرد. به عنوان مثال می توان به نمای آشپزخانه، کنار پنجره ها، درب ورودی و راه پله ها اشاره کرد.

سنگ بازالت و گرانیت از نظر استحکام، مقاومت و زیبایی تقریبا مشابه هستند. اما از نظر میزان چسبندگی با مصالح ساختمانی کمی متفاوت هستند. اینکه کدام یک برای نمای داخلی یا خارجی ساختمان مناسب است توسط معماران و مهندسین ساختمان تعیین می شود.

سنگ بازالت ماکو دارنده معادن غنی سنگ

شرکت سنگ بازالت ماکو با دارا بودن مهم ترین معادن غنی گرانیت، اندزیت و بازالت به ارائه خدمات به تمام نقاط کشور می پردازد. همچنین می توانید با جست و جوی نام شرکت سنگ بازالت ماکو در سطح اینترنت از خدمات این شرکت آگاهی کامل پیدا کرده و بهره مند شوید. کارخانجات سنگ بازالت ماکو با بهره گیری از دستگاه های پیشرفته سنگبری فرآوری سنگ را به صور اسلب و تایل انجام می دهد. ما تضمین می کنیم که بهترین و باکیفیت ترین سنگ بازالت را به شما عرضه می کنیم. در اینستاگرام ما را دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *